måndag 9 december 2013

Hej mitt vinterland...

I går träffades vi några tjejer, som vi alltid gör varje år inför jul. Vi har knytkalas och alla tar med varsin julklapp med rim och något gott att smaska på. En tradition som vi har gjort i mer än 10 år, en tradition vi kommer att fortsätta med. Marchallerna var tända och ljuslyktona lyste fint i träden här på gården, eldkorgen eldades för första gången och det sprakade härligt!  Inne spelades julmusik och vi pratade, drack glögg och åt. Här är recept från glöggkvällen.

Smördegsinbakad ädelost med smulad pepparkaka
Smördeg
1 Ädelost
1 ägg
Pepparkakor

Riv ädelosten över smördegen och pensla kanterna med äggula. Vik ihop.
Pensla med äggula på båda sidor och smula över pepparkokor. Gräddas i ugn i 10 minuter i 225 grader. Skär innan de går in i ugnen.
En succé på glöggfesten!


Pepparkakscupcakes i miniformat
 Pepparkakscupcakes

50 g margarin
3 msk mjölk
3/4 dl rörsocker eller strösocker
1 ägg
1/2 tsk bakpulver
1 msk potatismjöl
1 1/4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk pepparkakskryddor ( ingefära, kanel, nejlikor)

Glasyr:
150g philadelphiaost
1 dl florsocker

3 krm färskpressad citron (jag använde mig av apelsin)

Smält margarinet och tillsätt mjölken. Vispa upp ägg och socker lätt. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten. Häll upp i småformar och grädda i 225 grader i ca 10 -12 minuter.
Rör ihop glasyren och spritsa eller bred på muffinsarna. Jag valde att pudra på kanel och strö på snöflingor.
                                 

Minttryfflar
30 Mariannekarameller
250 g mörk choklad 70%
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad

Krossa Mariannekaramellerna fint i en mortel. Var noggrann så inga stora bitar finns kvar.
Värm grädden i en kastrull och tillsätt den finhackade mörka cholkaden. Tillsätt Mariannekrosset och rör tills allting smält. Låt blandningen stå i kylen i minst 1 timme. Forma sedan små bollar av chokladen och ställ in i frysen i en kvart. Smält den vita chokladen och doppa tryfflarna i den. Dekorera om man vill. Låt torka. Jag använde mig av både vit och ljus choklad.
Ät och njut!

Jag riktigt känner hur julkänslan kryper närmare.
Snön har kommit och det med råge. Jag har värmt upp inför kommande snöfall kan man säga...
Några julklappar är klara och väntar på rim. Dags att börja klura lite tror jag.
Peter kom hem med gran, så nu måste jag fundera på möbleringen i lilla vardagsrummet, för jag vill ju ha en gran inne!

Uppdatering om råttan.... ja, den är fortfarande på vift... fortsättning följer...
Ha en härlig dag alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar