lördag 26 november 2016

Adventstid kom till mitt ensamma hus....

Advent är nära och min julstämnings känsla har redan tagit sin plats. Julsångerna poppar upp i huvudet, inte de nya utan de gamla man fick lära sig i skolan, de som man vill att sina barn ska kunna sjunga.
Detta är en tid på året som betyder både glädje och sorg för många. Sorg för att man kanske ska fira sin första jul utan någon som stått en nära eller en sorg för att inte kunna ge sina barn det dom allra mest önskar sig. En sådan sorgsen tanke, men en verklig sådan. Nu i veckan gjordes ett reportage i vår lokala tidning om just barnfattigdom. Det finns så nära en själv och tittar vi riktigt noga runt omkring oss, så har vi nog alla någon som har det extra tufft kring jul. Så en uppmaning till alla som läser detta, skänk en liten slant till bössorna i leksaksaffären eller till Röda korset /kyrkan.....
Det härliga med advent är ju att hemmen börjar lysa upp igen. Stjärnor och stakarna tas fram och hemtrevnaden infinner sig snabbt. Årets julkalender är på intågande och den kan man ju inte missa. Sägs vara en i stil med Trolltider och det gillar jag!!! 
Något som också gör mig glad och som jag förknippar med advent och jul är bakning, av både godis och kakor så klart. En saffranskaka jag gjort i några år och som jag gärna delar med mig av är denna:
Saffranskakan som är godare än lussekatten




Saffransrutor i långpanna

4 ägg
4 dl socker
6,5 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
2 påsar saffran
300 g smält smör
3 dl varmt vatten

Vispa ihop ägg och socker, bara så att det blandas. Häll i det varma vattnet. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ihop allt. Smörj och bröa en långpanna och häll i smeten. Gräddas i 20 minuter i 175 grader.
Gör glasyren medan kakan gräddas.
Glasyr
120 g smält smör
3,5 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
2 msk vatten
Koka ihop glasyren och bred ut på den avsvalnade kakan och strö över kokos.
Går jättebra att frysa och ta fram när det är dags för adventsfikat.

Något nytt som jag aldrig gjort förut är mintkakor, enkelt att göra och med få ingredienser.
Dessa mintkakor kommer att bli julens favoritgodis!
Mintkakor

1 äggvita
5-6 droppar pepparmintsarom
1 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker
100 g mörk choklad
flingsalt

Vispa äggvitan till skum och häll i pepparmintsaromen. Tillsätt vaniljsocker och florsocker, blanda ihop allt till en fast deg som ska gå att kavla ut.
Strö ut florsocker och kavla ut degen till 3/4 cm tjock. Använd något som är 3 cm i diameter för att stansa ut kakor. Jag använde mig av en tyll.
Lägg mintkakorna på ett bakplåtspapper och ställ svalt så de stelnar.
Smält chokladen över vattenbad och doppa/pensla kakorna med chokladen. Strö över flingsalt innan de ställs svalt för att stelna.

Nu kommer en lördagskväll och den ska spenderas i goda vänners sällskap.
Ha en mysig advent där ute!

1 kommentar:

  1. Nu ska här bakas! Tack för tips och ett fint inlägg. Trevlig advent!
    /Maria

    SvaraRadera