söndag 17 november 2013

En pizzabagare är född!

Lyckan är total! Jag har lyckats med mina pizzor!! I går eldades bakugnen upp, så vi hade en bra värme, degen knådades och fyllningen förberedes. Vinet korkades upp och bakbordet mjölades. Vi satte igång, skillnaden var att denna gång lyckades jag! Stenugnsbakad pizza.
Mina stenugnsbakade pizzor, visst låter det gott? Det kan jag lova att det var! Knepet var att snabbt förgrädda bottnarna och sedan på med fyllningen. Jag hade god hjälp av mina två assistenter, dottern Klara och grannen Sandra.


Pizzan är i ugnen.
 Idag fortsatte jag min karriär som bagare. Det är ju så himla kul när man fått in snittsen!
Jag letade upp ett gammalt recept från min receptbok. Min mormor Kerstin och min morfar Erik gjorde detta bröd som vi alltid åt på jularna. De hjälptes åt att grädda och kavla brödet. Det skulle ske på heta plåtar och det skulle gå snabbt.
Idag hade jag hjälp av Klara och min svärmor Siw.
Här är resultatet:
Tunnbröd på gammelvis
Är det någon som har recept på bröd som jag kan använda när jag bakar i bakugen. Skriv gärna ned det till mig!
Bakugnen har gjort sitt för denna helg, pizza, tunnbröd och glödhoppor. Inte illa pinkat för en nybörjare!



1 kommentar:

  1. I Riddarbageriet bok finns en del tips. Tror även att det finns en bok som heter Bagarstugans eller nåot liknande.
    Mvh Johan Hellberg

    SvaraRadera