söndag 2 februari 2014

Ett hus tar form

Efter att ha rivit upp alla golv, skottat spån och rivit väggar, har vi hittat historia. Det finns i väggarna. Vi har skalat av lager av historia. Gamla tapeter, som i dag nästan är modern till gammal panel med någon slags väggmålning på och till sist breda plank som en gång varit golv och nu sitter på väggen. Det är härligt med historian i gamla hus, hur de byggde förr i tiden och tog tillvara på allt från gamla kläder till spån för att isolera med.
"Detta golv blev in lagt den 9 oktober 1897"

 Vi har gjort allt själva hittills, med hjälp av våra nära och kära förstås.
Peter börjar  bli trött i armarna...
Nu har vi kommit så långt att vi lagt in innegolv i hall och vardagsrum, äntligen! Nu väntar vi på rörmokaren och elektrikern för att kunna gå vidare.

Golvet tar form











Jag måste tacka alla som tar sig tid att läsa min blogg och bakar de saker jag lägger ut recept på. Det är riktigt kul när ni kommer fram till mig med positiv feedback eller tar kontakt med mig om frågor kring recepten. Då känns det som jag har nått ut till er.
I går var det faktiskt en av er som läser bloggen som frågade efter receptet på mitt tunnbröd. Hoppsan! Det har jag alldeles glömt bort att lägga ut. Så här kommer det och naturligtvis behöver ni inte en bakugn för att göra detta bröd. En vanlig ugn går alldeles utmärkt.

Mormors tunnbröd
1/2 l mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
3 1/2 dl kornmjöl
3 1/2 dl rågsikt
3 dl vetemjöl / mer kornmjöl
+ 2 dl till utbakningen

Gör så här:
Rör ut jästen i mjölken, max 37 grader, tillsätt saltet och mjölsorterna. Knåda degen och dela den i 20 bitar innan de jäser under bakduk i 30 minuter.
Kavla ut bollarna en och en. Använd en vanlig kavel först och avsluta med kruskaveln. De ska vara väldigt tunna, så prova er fram. Man kan grädda 2 st/ plåt.  Gräddas på het plåt 
3 -5 minuter i 300 grader.
Mormors tunnbröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar