tisdag 9 augusti 2016

Det man sår får man skörda... eller hur är det med det egentligen???

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här i bloggen. Så jag var tvungen att läsa mitt sista inlägg för att påminna mig om vad jag skrev och tänkte om saker och ting då och då fick jag mig ett gott skratt!
Jag var på gång att så och här är listan på vad jag sådde:
Morötter - kan sättas i april
*Rödbetor - sätts i maj
*Plocksallad-  kan  sättas i april
*Sockerärtor - kan sättas i april
*Persilja - kan sättas i april
*Gurka - sätts i mitten av maj
*Spenat -kan sättas i april
Resultatet av dessa grödor är Väldigt varierande.... eller ej förekommande skulle man också kunna säga...Morötterna finns i jorden och är på god väg, värre är det med gurkan, spenaten, persiljan och vart rödbetorna tagit vägen? Det har jag ingen aning om..... Så jag kan nog erkänna att jag behöver öva mer på det här med trädgårdsarbetet! Men om den som är lika som mig, alltså vill ha enkla saker att så och skörda, kör på plocksallad, sockerärtor och jordgubbar. Säkra kort för den som inte har gröna fingrar. 
Jag fortsätter alltså att drömma om stora, fina grönsaksland och prunkande trädgårdar.......
Hallon.... älskar dessa bär! De växer av sig själva och bara smakar så gott och det finns massvis med saker att  göra med dom.
En sak jag provat att göra och med gott resultat är: 
Hallon- och blåbärsbars

Hallon- och blåbärsbars
Degen består av:
220 g smör
2 1/2 dl socker
6 1/4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
1 msk vaniljsocker
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär smöret i tärningar och blanda med socker, mjöl, bakpulver och vaniljsockret. Kör allt i en matberedare. Knäck sedan ägget. Degen ska bli en smuldeg som trycks ut i en form med bakplåtspapper, 22*30 cm. Fördela hälften av degen i formen och tryck ut den. Gör sedan fyllningen.
1 dl socker
1 msk maizenastärkelse
250 g färska blåbär
300 g färska hallon
1 citron. Skalet från hela och saften från halva.
Bred ut fyllningen på skalet och strö över resten av degen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40-45 minuter, tills ytan fått lite färg.. Låt kakan svalna innan den skärs i rutor.
Förvaras svalt.
God att äta som en kaka eller med en klick vaniljkräm.

Blåbär är också bra bär som växer och sköter sig själva. I år finns det massvis av dom och jag ska prova att göra mormors blåbärssaft med min tvist.

Mormors blåbärssaft
3 l blåbär
2 l vatten
40 g. citronsyra (Röres ut i lite hett vatten)
3 kg socker
Häll bär, vatten och citronsyra i en hink. Jag hade även i en skivad citron och en liter hallon. Låt stå i 2 dygn. Sila sedan av bären och häll allt i en kastrull och rör i sockret. Rör tills sockret smält.Häll upp på rena flaskor. 

Jag har haft en sen semester i år men har njutit av det vackra vädret ändå. Jag har försökt att ta tillvara på sommarens alla dagar genom att inte bara göra saker under semestern utan även under arbetsveckorna. Sommaren är ju inte slut än bara för att många har börjat jobbat, nej, vi fortsätter att njuta av alla dagarna då solen skiner! 
Nu ser jag fram emot en liten tripp med min granne Sandra. Vi ska bila ner till Helsingborg på torsdag och stanna till söndag. En liten karamell att suga på såhär i slutet av min semester!
Ha det gott och njut av bären! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar