tisdag 12 november 2013

Smygstart inför advent...

Visst är tiden före jul den allra bästa?
Det tycker jag iallafall.
En tid av väntan, inför en högtid som snabbt är över. Därför börjar jag att njuta av den lite i förtid  för att få den lite längre.
Advent står på tur, det är bara några få veckor kvar och jag tänker tjuvstarta. I dag bjuder jag på saffranskaka i långpanna. Ett kaka som är enkel att göra och uppskattas av många. Man vill gärna ta en till....


Ett substitut för saffransbullen...
Saffranskaka
4 ägg
6 dl socker
6,5 dl mjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
2 påsar saffran
300 g smält smör
3 dl varmt vatten
Glasyr
3,5 dl florsocker
120 g smält smör
2 msk vaniljsocker
2 msk vatten
kokos
Vispa ihop ägg och socker. Blanda sedan i resten av ingredienserna och rör ihop det till en smet. Häll sedan smeten i en smord långpanna och grädda i 175 grader i 20 minuter. Låt kakan kallna innan du brer på glasyren och strör över kokosflingor.

Mina övriga projekt i huset?
Ja, man kan säga att vi skottar spån och snart är alla golven upprivna.
Fortsättning följer....


2 kommentarer:

  1. När får lilla grannen komma över på en sån? ;o) Dom ser ljuvliga ut!

    SvaraRadera
  2. När som helst! :) Jobbar ikväll, annars är det bara komma in på ett smakprov..

    SvaraRadera