lördag 9 november 2013

Gårdens bakugn

Bakugnen inne i brystugan
Idag ska vi baka pizza här på gården. Allt detta ska ske i bakugen. Igår kväll proveldade vi i ugnen, vi kände att vi behövde öva inför dagens bakning. Kvällens pizzabakning är egentligen ett test om vi behärskar bakugnen, för om några veckor har jag bestämt mig för att baka tunnbröd i denna ugn. Vi får väl se hur dagens pizzor kommer att se ut....


Tänt var det här!



Här kommer receptet på pizzadegen:
Om man vill göra den på plåt:
30 g jäst
2 dl ljummet vatten
2 msk olja
2 krm salt
2,5 - 3 dl vetemjöl
Blanda ut jäst och vatten. Tillsätt sedan de andra ingredienserna.
Låt degen jäsa i 10 minuter.
Gräddas i 10-15 minuter i 250 grader i vanlig ugn.
Min egna tomatsås:
2 burkar krossade tomater
socker efter smak och tycke, jag använder några matskedar
salt, peppar
2 vitlöksklyftor
oregano eller pizzakrydda
Jag återkommer med bilder på hur allting blev.
Nu väntar en dag med renovering. Skotta spån och bära ut badrumsinredning, puh!
Jag kommer verkligen att behöva den där pizza senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar