fredag 3 januari 2014

Att förvalta sitt arv

Jag tänker förvalta mitt arv. 
Det handlar det inte om pengar eller fastigheter, utan om recept. Min mamma och min mormor finns inte längre med mig, men deras recept kommer inte att försvinna för det, för jag tänker förvalta mitt arv. Jag ska se till att deras recept och kunskaper lever vidare och jag tänker dela det med er.

Jag ska varje vecka lägga ut ett eller flera recept från deras receptböcker och jag hoppas att ni någon gång provar dessa, för min mamma och min mormor, de visste hur man bakade. Jag håller på att skriva av alla deras recept och allt eftersom ska jag baka dessa.


 
Tak i vardagsrum före tvätt
Tak i vardagsrum efter tvätt

Jag har under mitt jullov haft lite att göra. Taken i både vardagsrum och hall är tvättade och all pappnubb är nästan borta. Många hinkar med skitigt vatten har det blivit, men resultatet är jag nöjd med.



Tak i hall efter tvätt
Tak i hall före tvätt


Armar och axlar har fått sin träning, men ett rum är kvar. Köket står på tur att få sin tvätt. Längtar tills det är dags för målning!







 Dagens recept:

Nyårsdipp
300 g philadelphiaost
5 dl créme fraiche
1 hackad röd lök
2 burkar svart rom
Blanda créme fraiche och osten och bred ut på ett fat. Bred sedan på romen och toppa med röd lök. Servera med chips.


Ett perfekt tilltugg när det ska minglas...



1 kommentar: